Cloenda gastronòmica del primer trimestre del programa de diversificació curricular de Nou Barris

Una jornada gastronòmica va tancar el 4 de desembre el primer trimestre del programa de diversificació curricular que ha començat a funcionar aquest curs 2013-2014 a cinc instituts de Nou Barris. Un total de cinquanta alumnes de tercer i quart d’ESO participen en aquesta experiència innovadora a la ciutat, que ofereix un tractament curricular de l’ESO diferenciat, que combina l’estada formativa en una empresa o entitat del districte amb un treball competencial a l’aula a través de tallers de diversificació curricular.

Articulat al voltant del taller «Cuines del món», aquest primer trimestre el programa s’ha tancat amb una valoració molt positiva per part de tots els col·lectius que s’hi han implicat.

El programa de diversificació curricular de Nou Barris és una iniciativa de la Inspecció d’Educació, el Consorci d’Educació de Barcelona i el Districte de Nou Barris que s’ha posat en funcionament aquest curs 2013-2014 a cinc centres educatius d’aquest districte: l’Institut Galileo Galilei, l’Institut Barcelona Congrés, l’Institut La Guineueta, l’Institut Pablo Ruiz Picasso i l’Institut Escola Turó de Roquetes.

El programa ofereix un tractament curricular de l’ESO diferenciat amb l’objectiu de facilitar la graduació a un determinat perfil d’alumnat de tercer i quart d’ESO, desmotivat i amb risc d’absentisme o d’abandonament escolar. Planteja un enfocament metodològic diferent que combina una estada formativa en una empresa o entitat del districte amb un treball competencial a l’aula dut a terme a través dels tallers de diversificació curricular de l’Èxit 2-TECNÉ del Consorci d’Educació.

Objectiu: reduir l’absentisme i limitar l’abandonament prematur

Aquesta experiència innovadora s’emmarca dins els dos objectius prioritaris del pla de treball de la Inspecció d’Educació i del Consorci d’Educació: reduir l’absentisme escolar i limitar l’abandonament prematur escolar. L’últim trimestre del curs 2012-2013 es va fer una experiència pilot amb quinze nois i noies d’aquests cinc mateixos instituts de Nou Barris. En la posada en marxa del programa aquest curs 2013-2014, hi participen cinquanta alumnes.

Per als centres educatius, la participació en aquest projecte exigeix un gran esforç estructural, ja que implica el desdoblament de grups i una organització diferenciada pel que fa a continguts i criteris d’avaluació. En l’àmbit curricular, els nois i noies que hi participen treballen durant deu hores setmanals les competències bàsiques a l’aula a través d’un taller de diversificació curricular, que aquest primer trimestre ha estat «Cuines del món». Es preveu que el segon trimestre hi hagi dos tallers, el «Grumet Èxit» i «Cinema: retrat d’oficis», i que durant el tercer s’ofereixi «Geografies del nostre barri». Tots, dins el programa Èxit2-TECNÉ del Consorci d’Educació.

Amb una metodologia funcional, activa i globalitzadora, el projecte permet a l’alumne treballar competències bàsiques i coneixements curriculars sobre geografia i història, matemàtiques i biologia, llengua i anglès, i fins i tot química, tot articulat al voltant de les cuines del món com a eix temàtic central.

Estades formatives a onze entitats del districte

Pel que fa a l’àmbit pràctic del programa de diversificació curricular de Nou Barris, l’alumnat fa una estada formativa en una empresa o entitat del districte durant dos matins a la setmana (10 hores).

L’objectiu d’aquesta estada formativa és que l’alumne adquireixi habilitats personals per a la vida adulta i professional i que conegui de prop la realitat del món laboral. En el marc d’aquesta experiència, l’estudiant no estableix una relació laboral i professional amb l’entitat o l’empresa on fa l’estada, sinó que aquesta vol ser una continuació de la seva formació educativa. El centre i les entitats pacten el pla d’activitats, i la seva avaluació representa el 40 % de la nota del programa de diversificació.

Participen en el projecte onze entitats i empreses del districte de Nou Barris, les quals ofereixen una gran diversitat de perfils professionals (sanitari, comercial, social, educatiu administratiu, medi ambient, manteniment…). Són el Centre Esport i Salut Cotxeres Borbó, les escoles de primària del districte, el Consorci per la Normalització Lingüística (CPNL), el banc d’aliments del projecte DISA (Arquebisbat de Barcelona), els Punts Verds de l’empresa TERSA (Medi Ambient i Serveis Urbans – Hàbitat Urbà) i diversos comerços del centre de Nou Barris.

Cloenda gastronòmica per tancar el primer trimestre

Amb una jornada de cloenda gastronòmica, que va tenir lloc el 4 de desembre al l’Espai Jove de les Basses, es va tancar el primer trimestre de la part curricular del programa de diversificació curricular de Nou Barris. D’una banda, això va permetre mostrar el treball que els alumnes han realitzat a l’entorn de l’eix temàtic del taller «Cuines del món»; i de l’altra, es va poder oferir un petit tast dels plats que han après a cuinar en el taller.

També es van posar de manifest les complicitats que s’havien establert entre els nois i les noies i els responsables del taller de cuina. I, sobretot, la molt bona valoració que ha rebut aquesta experiència de totes les parts implicades: el professorat i l’alumnat, la Inspecció d’Educació, el Consorci d’Educació i el Districte. En un trimestre, ja s’ha aconseguit reduir l’absentisme i s’ha estimulat i motivat l’alumnat a tots nivells, amb canvis importants d’actitud i d’hàbits en alguns casos. Fins i tot, alguns alumnes van trobar en el perfil de la seva estada formativa un estímul per continuar estudiant.

Durant la primera part de la jornada, en grups formats per nois i noies de diferents instituts, els alumnes van anar passant per un circuit itinerant de cinc punts, un per cadascun dels continents o àrees geogràfiques en què s’han dividit aquest trimestre els continguts del taller «Cuines del món»: Catalunya i l’àrea mediterrània, Europa, Amèrica, Àsia i Àfrica. D’aquesta manera, per parelles, tots els alumnes van fer una exposició oral als seus companys de grup sobre el que havien après en el marc del taller: tot un repte, que va posar a prova les seves habilitats comunicatives i la seva competència lingüística en català. En sortien amb un respir d’alleujament, però també amb els coneixements ben adquirits: «Ei, profe, al final he aconseguit aprendre’m les 41 comarques de Catalunya», comentava una noia, triomfant, al seu professor.

La segona part de la jornada va ser una veritable mostra gastronòmica en la qual cadascun dels cinc instituts que participen en el projecte va exposar, amb una presentació acurada, un plat d’un continent o àrea específica. Els plats triats van ser petits entrepans d’hamburgueses, coca d’escalivada, dàtils farcits amb formatge, creps farcides i un tastet d’amanida de formatge fresc amb salmó.

Finalment, va tancar l’acte el lliurament dels diplomes de participació en el taller a cadascun dels cinquanta nois i noies.

Font: Edubcn.cat / Notícies, Butlletí del Centre Integral de Salut Cotxeres

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s